dijous, 4 d’octubre del 2012

Les competències lingüístiques

Avui a la classe de COED hem parlat sobre les competències comunicatives i hem vist que n'hi han varies. Al l'entrada anterior del bloc en faig cinc cèntims de quines n'hi han. Doncs bé, jo en aquesta entrada hem vull dedicar exclusivament a explicar-vos la competència lingüística, aquesta està formada per quatre habilitats lingüístiques ja que per poder comunicar-nos amb eficàcia necessitem dominar-les. Són les següents:
  • Parlar
  • Escoltar
  • Llegir
  • Escriure
Llegir és un procés actiu perquè qui llegeix ha de construir el significat del text. És també aconseguir un objectiu ja que sempre llegim per alguna finalitat. Hem de tenir present tres coses: l'objectiu és el camí a la lectura, els objectius poden ser molt variats ja que pot ser per plaer, per aprendre, entre d'altres; i l'últim és que l'objectiu determinarà el tipus de lectura que fem, experiències que llegim, el control inconscient que exercim quan llegim... Escriure és el procés mitjançant el qual es produeix un text escrit significatiu. Aspectes formals (cal·ligrafia, so-grafia, disposició amb les lletres en l'espai), lingüístics (semàntica del llenguatge, lexicologia, morfologia) i aspectes discursius (treballar el procés de composició del text, treballar les característiques o propietats del text i diferents tipus de text).Parlar és expressar el nostre pensament mitjançant el llenguatge articulat de forma coherent, clara i adequat a la situació comunicativa. Escoltar és comprendre un missatge a partir d'un procés cognitiu de construcció de significat i d'interpretació d'un missatge o discurs pronunciat oralment. Trobem sis qüestions: La primera és el paper actiu i participatiu.La segona, un respecte per l'emissor i les seves idees. La tercera demana ser objectiu per intentar entendre què en vol dir l'altre. La quarta, ha de saber descobrir els objectius i propòsits de qui parla. La quinta, ha de saber les idees principals del missatge que està escoltant. I finalment, la sisena, ha de saber reaccionar el missatger i parlar si cal quan acabi l'orador

1 comentari:

  1. Carlota, m'agrada aquesta entrada que has fet sobre les competències lingüístiques. Si no et fa res la utilitzaré per ampliar una de les meves entrades al bloc.

    Moltes gràcies i bones festes!

    ResponElimina